• image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • Helicopter wedstrijden

Over ons

De Leidsche Luchtvaart Club (LLC) is een actieve modelvliegclub met een rijke historie. Vliegen kan op het voormalig vliegveld Valkenburg en het clubhuis bevindt zich op sportpark "de Kikkerpolder" in Leiden.

Elke woensdagavond vanaf 20:00 uur is daar de clubavond. Kijk gerust rond op onze website of kom eens langs!

 Lees meer over ons

 

Nieuws

Fieseler Storch

En wederom hebben onze leden een leuk bouwproject tot een goed einde gebracht. Deze keer het vliegend maken van een prachtige schaalkist: de Fieseler Storch van Rudolf. De Fieseler Fi 156 Storch is een Duits verbindings- en verkenningsvliegtuig. Deze hoogdekker vloog voor het eerst in het jaar 1936. De minimumsnelheid is 50 km/u en het toestel heeft genoeg aan een korte start- en landingsbaan. Met voldoende tegenwind is een startbaan van 50 meter toereikend en bij het landen een landingsbaan van 20 meter. De Storch wordt daarom ook wel een STOL-vliegtuig genoemd. Om die eigenschap is het toestel gebruikt bij de ontsnapping van Benito Mussolini die in 1943 in een hotel op de Gran Sasso gevangen werd gehouden. Afijn: Mirko en Ernani hebben geassisteerd door Laurens, Chris en Nando het model vliegklaar gemaakt. Geen gemakkelijke opgave, aangezien het model bedoelt was voor een brandstofaandrijving. Uiteindelijk werd besloten voor een elektrische setup te gaan. Op zaterdagochtend 7 juli kreeg het model onder veel belangstelling zijn luchtdoop. Mirko piloteerde de maiden-voyage en die was direct succesvol te noemen! Deze onderneming geeft maar weer aan waar we als Leidse club zo trots op zijn: anderen verder helpen met raad en daad. 

F3J op Valkenburg

Nadat de F3J-wedstrijd van 29 april was afgelast vanwege een te slechte weersverwachting zag het er voor de 2e juni goed genoeg uit. Zo'n 20 deelnemers hadden zich verzameld op ons veld te Valkenburg. In de F3J-klasse wordt er gevlogen met zwevers met 3,6-4,0m spanwijdte. Gewicht: 1,6-2,2kg. De modellen worden gestart met behulp van een lier. Op die manier komen ze tot zo'n 180 tot 220 meter hoogte. Daarna is het zaak om precies 10 minuten te vliegen met afsluitend een landing zo dicht mogelijk bij het doel. Ondanks dat het bewolkt was en er een aardige wind stond kon er af en toe toch gebruikt gemaakt worden van thermiek. Zo won onze clubgenoot John de eerste ronde door als laatste te landen op 9:52 met een zeer precieze landing: 50cm van het doel. Gedurende de dag kwamen de wolken steeds lager te hangen en verdwenen de kisten af en toe uit het zicht. Rond drie uur werd besloten dat de wolken te laag hingen en werd de wedstrijd beëindigt. Helaas waren er te weinig ronden gevlogen om de wedstrijd mee te laten tellen voor het NK. Ondanks de spijtige afloop zijn we als club blij dat we het F3J konden faciliteren!

Lambach Aircraft Payload Challenge

Het zit erop! Het Lambach Aircraft team heeft in het weekend van 2/3 juni meegedaan aan de Payload-Challenge in Engeland. Een week voor de wedstrijd was het nieuwe model klaar en kon er nog testgevlogen worden op Valkenburg. Na een wat onfortuinlijke vlucht konden nog verbeteringen en reparaties doorgevoerd worden. Eenmaal in Engeland heeft het model een aantal keren succesvol gevlogen, maar helaas niet met payload. Doordat het team zeer goed scoorde op onderdelen als de presentatie en de bouwtekeningen zijn ze als 8e van 17 geëindingd. Daarmee kunnen we het project een succes noemen, dunkt ons. Proficiat!

De Leidsche Luchtvaart Club sponsort Lambach Aircraft door het accommoderen en faciliteren van de testvluchten op vlieglocatie Valkenburg.

LLC Clubwedstrijden 2018

176 vluchten verdeeld over 5 woensdagavonden met 14 deelnemers in 3 klassen. Die waren ervoor nodig om te beslissen wie de winnaars zijn van de voorjaarswedstrijden. Zoals altijd werd gevlogen met Zagi's, DLG's en Chucks. Op aanraden van Martijn is besloten de DLG-wedstrijden dit jaar aan te passen om zodoende de onderlinge verschillen te verkleinen. Er zijn nu vier verschillende opdrachten ipv wie het langst kan vliegen. Een leuke en goede ontwikkeling! De uitslag wordt bekent gemaakt op de jaarlijkse BBQ op september.

Go fast, turn left @ Valkenburg

Met meer dan 200 km/h, 10 rondjes, om 3 palen, met 3 vliegtuigen tegelijk. Dat is pylonracen in 1 zin. Al vele jaren doen meerdere LLC-leden mee met het NK Pylonracen. Op 25 maart was er voor het eerst sinds de Dutch Nationals (2013) weer een wedstrijd op ons eigen veld. Met zo'n twintig deelnemers, verspreid over 2 klassen was de opkomst goed te noemen. Om 10.00u stonden het parcours en het tijdwaarnemings-systeem al klaar en kon de eerste heat Q500 gevlogen worden. Voor de middag was het Q500 afgerond en na een kom soep met een broodje kon het E2K beginnen. Deze elektrische klasse wint snel aan populariteit vanwege de laagdrempeligheid en de gelijke kansen. Het komt hierbij echt aan op stuurmanscapaciteiten!

Aan het einde van de dag bleek ons eigen lid Martijn beide klassen te hebben gewonnen. Daar kunnen we trots op zijn. Dit seizoen zijn er nog 2 wedstrijden op Valkenburg: het NK F3J en NK F3K. Beide zweefklassen, maar onderling zeer verschillend. We kijken ernaar uit!

Locatie

Club agenda

4
aug

Nationaal Modelvliegkamp
za

8
aug

Géén clubavond (ivm Modelvliegkamp)
wo 20:00 - 22:30

26
aug

Wedstrijd om de Rolf Rozier Bokaal
zo 12:00 - 16:00

2
sept

Uitwijkdatum Rolf Rozier Bokaal
zo 12:00 - 16:00

6
sept

LCV vergadering
do 20:00 - 22:00

Baanreservering Kop 16

28
juli

NK wedstrijd F3K
za 10:00 - 18:00